> Viabill

Viabill banner

Ratebetaling eller fakturabetaling med Viabill i GodKarmaShop.dk

Når du handler i GodKarmaShop.dk så har du muligheden for at betale for dine produkter i rater, eller også efter faktura.

Rent praktsik så fungerer det ved, at du når du afslutter dit køb i webshoppen, vælger Viabill som betalingsmulighed.

Dette sender dig til Viabill, hvor du skal indtaste nogle fakta om dig selv. Viabill overtager således ansvaret for at tage imod betaling fra dig. Når du vælger ViaBill som betalingsvalg, kan det skyldige beløb alene betales med frigørende virkning til ViaBill, som fremsender en særskilt opkrævning til din e-mail. Betaling kan ikke ske ved modregning af krav, der udspringer af andre retsforhold.

Du kan trygt anvende Viabill, som er et dansk selskab der ejes af en række professionelle investeringsselskaber og det offentlige, herunder, Østjysk Innovation, Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser og NorthCap Partners.

Du kan læse mere om Viabill her.

Hvis du har spørgsmål til Viabill, så kan du kontakte dem på telefon 88 826 826 eller her www.viabill.com/henvendelse

Via dette link, finder du alle praktiske informationer om betingelserne ved at handle pr. faktura eller delbetaling.

Her nedenfor finder du svar på dit mest stilledes spørgsmål om Viabill.

Hvordan skal jeg betale min ViaBill opkrævning?
ViaBill sørger for at e-maile dig opkrævninger for de bestilte varer i god tid før betaling skal finde sted. Når du modtager opkrævningen, er der vedhæftet en regning i PDF format. Åbner du denne (kræver Adobe på din computer - hent gratis her: https://get.adobe.com/dk/reader/), ser du i bunden en såkaldt FI-kode (indbetalingskode), som starter med +71. I din netbank kan du gratis betale denne. Du kan også vælge at lade være med at betale regningen via din netbank - så sørger ViaBill helt automatisk for at trække betalingen på det betalingskort, du anvendte ved bestillingen af varen. Denne betalingsservice koster et mindre betalingsgebyr. Tilgengæld sørger ViaBill sørger for, at du undgår rykkere. Kun i tilfælde af, at vi ikke kan gennemføre en trækning på dit kort, vil du modtage rykkere og blive opkrævet rykkergebyrer i overensstemmelse med dansk rentelovgivning.

Har du ikke modtaget en ViaBill opkrævning?
ViaBill har samme dag, som webshoppen sendte dig de bestilte varer, sendt en opkrævning for varerne til din oplyste e-mail adresse. Nogle gange, kan e-mails havne i såkaldte “spam-filtre” i din e-mail system, men vi er 100% sikre på, at vi har sendt e-mailen til dig, så led venligst grundigt i dit e-mail system før du kontakter os. For sikkerhedens skyld, sender vi dig også en SMS til dit oplyste mobil nummer, og du skal altså på dette tidspunkt have modtaget opkrævningen. Hvis ikke, skal du straks kontakte os via www.viabill.com/henvendelse, og altså ikke vente hermed, til beløbet forfalder til betaling.

Har du returneret varen/reklameret til webshoppen, men stadig betalt til ViaBill?
ViaBill har intet med varen eller leveringen heraf at gøre, og vi kan ikke hjælpe dig, hvis du kontakter os herom. Det er derfor vigtigt, at du kun taler med webshoppen om dette, og det er webshoppens pligt - iht. sin aftale med ViaBill - straks at informere ViaBill herom. Først når webshoppen informerer ViaBill om din indsigelse, returnering eller lign., kan ViaBill returnere betalingen til dig. Oplever du, at webshoppen intet foretager sig i forhold til din indsigelse/returnering, kan ViaBill først behandle din eventuelle henvendelse til ViaBill, når du kan dokumentere f.eks. via e-mail korrespondance, som du skal sende til ViaBill, at webshoppen ikke har reageret på din henvendelse i 3 dage (72 timer).
Kan du dokumentere, at du har returneret varen rettidigt og iht. dansk lovgivning i øvrigt, skal du selvfølgelig have din betaling retur. ViaBill bliver blot nødt til at afvente webshoppens svar. Årsagen hertil er, at ViaBill har betalt webshoppen for dit køb.

Har du betalt for sent - eller slet ikke betalt?
For at undgå dyre rykkere, sørger ViaBill for at tilmelde dig vores betalingsservice, hvis du ikke selv betaler opkrævningen til tiden. I så fald trækker ViaBill selv beløbet via dit betalingskort. Dette koster et lille betalingsservice gebyr, men kan slet ikke måle sig med de rykker- og inkassogebyrer, som dansk lovgivning tillader. Og når betalingsservicen er aktiveret, sørger ViaBill også fremover for, at der kun i særlige tilfælde udstedes rykkere. Det er faktisk kun såfremt ViaBill ikke kan trække betalingen via dit kort, at en normal rykker- og inkassoproces (alt i henhold til dansk lovgivning) påbegyndes.
Har din indbetaling krydset vores hævning, betyder det, at du har betalt for sent, og så er du automatisk tilmeldt vores betalingsservice. Din indbetaling modregnes først og fremmest i din næste opkrævning, men overstiger indbetalingen din samlede skyld til ViaBill, returnerer vi selvfølgelig det for meget betalte beløb på dit anvendte betalingskort. 

Har du betalt til webshoppen i stedet for til ViaBill?
Når du vælger at betale med ViaBill i en webshop, kan du alene betale til ViaBill. Du skal altså ikke betale til webshoppen, idet ViaBill betaler webshoppen for dit køb. Er du alligevel kommet til at betale til webshoppen, skal du altså stadig betale til ViaBill, og bede webshoppen om at tilbagebetale til dig.
Du betaler til ViaBill via den opkrævning, ViaBill e-mailede til dig, da webshoppen sendte varen til dig (FI-kort / indbetalingskort, som betales via din netbank). Har ViaBill ikke modtaget din betaling til tiden, sørger ViaBill selv for at trække beløbet på dit betalingskort mod et mindre betalingsservicegebyr - altsammen for at undgå dyre rykkere- og inkassoomkostninger. 

Hvad koster ViaBills betalingsservice?
Du kan betale din opkrævning gratis via din netbank, men du kan også bare slappe af, og lade ViaBill håndtere betalingen på forfaldsdatoen - helt uden, at du skal foretage dig noget som helst. Betalingsservice koster blot kr. 14,75 pr. opkrævning, og sikrer altså, at du slipper for dyre rykkere- og inkassoomkostninger. Det er faktisk kun såfremt ViaBill ikke kan trække beløbet på dit betalingskort, at du vil kunne modtage rykkere. 

Vil du afmeldes ViaBills betalingsservice?
Ønsker du selv at betale dine opkrævninger via din netbank, skal du skrive dette til os via www.viabill.com/henvendelse. 

Er du ikke i stand til at betale det skyldige beløb?
Vi kan alle havne i uventede / ulykkelige omstændigheder, som gør, at betaling af det skyldige beløb ikke kan lade sig gøre på forfaldsdagen. Er du havnet i en sådan situation, vil vi gerne prøve at hjælpe dig. Det er selvfølgelig forbundet med et gebyr, men lad os se, om vi ikke kan forlænge kreditten. Gå ind på www.viabill.com/henvendelse og udfyld formulareren, og vi kontakter dig hurtigst muligt.

Er dit betalingskort / NemID blevet misbrugt? Eller kender du ikke til ViaBill ordren?
Er du blevet udsat for svindel/misbrug, og får du en opkrævning fra ViaBill, som du ikke kender til? Så er det en sag for politiet. Det er vigtigt for ViaBill, at sikkerheden er i top, så vi minimerer risikoen for misbrug. Derfor skal en person, som ønsker at misbruge din person til en kredit hos ViaBill, igennem en række sikkerhedsforanstaltninger. For det første skal den ondsindede person have fat i dit betalingskort. Dernæst skal han kende dit CPR nr., og han skal også have fået fat i dit NemID BrugerID (som du selv har oprettet), og dit nøglekort med éngangskoder. Og endelig skal han altså kende din NemID adgangskode, som kun du bør kende. Han man ikke alle ovenstående informationer, kan en ViaBill ordre ikke oprettes. Så er du blevet misbrugt, er det en sag for Politiets “CyberCrime” division, og du skal anmelde forbrydelsen hertil og have en anmeldelseskvittering før du kontakter ViaBill. I modsat fald kan vi ikke hjælpe dig. Herefter vil vi anmode webshoppen om leveringsinformation, track-and-trace os.